• Anasayfa
  • ÜNİVERSİTEMİZ
  • AKADEMİK
  • ÖĞRENCİ
  • ARAŞTIRMA
  • KAMPÜSTE YAŞAM
  • KÜTÜPHANE
  • E-POSTA
  • MEDYA
  • REHBER
  • ETKİNLİKLER
  • DUYURULAR
  • AKADEMİK TAKVİM
  • Öğrenciler
  • Aday Öğrenciler
  • Personel
  • Mezunlar
  • Aday Öğrenciler
  • Öğrenciler
  • Mezunlar
  • Personel
  • Engelli Destek Birimi
  • Hızlı Erişim
    • Personel E-Posta
    • Öğrenci Bilgi Yönetim Sistemi
    • Yemekhane
    • Akademik Kulüp İki Eylül
    • Personel Bilgi Yönetim Sistemi
Menü
  • TR
  • EN
Eskişehir Teknik Üniversitesi
  • ÜNİVERSİTEMİZ
    Eskişehir Teknik Üniversitesi
    Rektörlük Önü
    • Kurumsal
    • Hakkında
    • Neden ESTÜ
    • Yönetim
    • İletişim Bilgileri
    • Kurumsal Kimlik
    • Sayılarla Üniversitemiz
    • Genel Sekreterlik
    • İdari Birimler
    • Birimler
    • Merkezler
    • Bölümler
    • Kurullar
    • Medya Merkezi
    • Bilgi ve Belgeler
    • Bilgi Edinme
    • Mevzuat
    Hızlı Bağlantılar
    • Kütüphane
    • E-Posta
    • Yemekhane
    • Restoranlar
    • Rehber
    • Etkinlikler
    • Duyurular
    • Akademik Takvim
  • AKADEMİK
  • ÖĞRENCİ
    Eskişehir Teknik Üniversitesi
    Rektörlük Önü
    Öğrenci Web İşlemleri
    • Öğrenci Bilgi Sistemi (ÖGRBİLSİS)
    • Öğrenci Bilgi Otomasyonu
    • Kayıt Yenileme Sistemi
    • Yaz Okulu
    • Öğrenci Hesap (Öğrenci İşleri)
    • Yeni Kayıt ve Muafiyet Seçme Sınavı
    • Diploma Doğrulama
    Eğitim Öğretim ile ilgili Mevzuat
    • Kanun ve Yönetmelikler
    • Yönergeler
    • Usul ve Esaslar
    Bilgi ve Belgeler
    • Senato ve Yönetim Kurulu Kararları
    • Üniversite Kataloğu
    Öğrenci İçin Bilgi
    • Genel Kabul Şartları
    • Kayıt İşlemleri
    • AKTS Kredi Sistemi
    • Akademik Danışmanlık
    • Önceki Öğrenmenin Tanınması
    • Uluslararası Programlar
    • Staj
    Hızlı Bağlantılar
    • Kütüphane
    • E-Posta
    • Yemekhane
    • Restoranlar
    • Rehber
    • Etkinlikler
    • Duyurular
    • Akademik Takvim
  • ARAŞTIRMA
    Eskişehir Teknik Üniversitesi
    Rektörlük Önü
    • Bilimsel Araştırma Projeleri
    • ARİNKOM Teknoloji Transfer Ofisi
    • Hakemli Dergiler
    • Araştırma Birimleri
    • Etik Kurulu
    Kısa adıyla BAP (Bilimsel Araştırma Projeleri), yüksek öğretim kurumlarındaki bilimsel araştırmaların desteklenmesi amacıyla geliştirilmiş bir uygulamadır. Bu uygulama YÖK'ün 01.01.2002 tarihinden geçerli olmak üzere yürülüğe aldığı Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik uyarınca gerçekleştirilmektedir. Üniversitemizin tüm öğretim elemanları BAP Komisyonuna başvurarak bilimsel araştırmaları için kaynak alabilirler. Detaylar
    Hızlı Bağlantılar
    • Kütüphane
    • E-Posta
    • Yemekhane
    • Restoranlar
    • Rehber
    • Etkinlikler
    • Duyurular
    • Akademik Takvim
  • KAMPÜSTE YAŞAM
    Eskişehir Teknik Üniversitesi
    Rektörlük Önü
    • Sosyal ve Kültürel Tesisler
    • Spor Tesisleri
    • Öğrenci Kulüpleri
    • Kampüste Olanaklar
    • Fotoğraf & Video Galerisi
    Eskişehir Teknik Üniversitesi, laboratuvar, atölye ve spor salonlarıyla sahip olduğu geniş kampüs alanı sayesinde bilim ve teknolojinin yanı sıra kültürel faaliyetlerle de ön plana çıkmaktadır. Uluslararası olimpiyat ve müsabakaların düzenlenebileceği kapasitede spor salonları, stadyumu ve kampüse paralel biçimde uzanan Hasan Polatkan Hava Limanı sayesinde güçlü altyapısıyla ön plana çıkan Eskişehir Teknik Üniversitesi İki Eylül Kampüsü, nitelikli konferans salonlarında; panel, kongre ve sempozyumlara ev sahipliği yapmakta ve öğrencilere hem bilimsel hem de sosyal anlamda eşsiz bir kampüs atmosferi sunmaktadır.
    Hızlı Bağlantılar
    • Kütüphane
    • E-Posta
    • Yemekhane
    • Restoranlar
    • Rehber
    • Etkinlikler
    • Duyurular
    • Akademik Takvim

BİLGİ EDİNME

  • Anasayfa
  • Üniversitemiz
  • Bilgi Edinme
  • Bilgi Edinme Hakkının Kullanımı Genelgesi

Bilgi Edinme Hakkının Kullanımı Genelgesi

4 Ocak 2004 Tarih ve 25356 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 
Bilgi Edinme Hakkının Kullanılması Hakkındaki Başbakanlık Genelgesi


T.C.
B A Ş B A K A N L I K
Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.PPG.0.12-320-1327 23 OCAK 2004
Konu : Dilekçe ve Bilgi Edinme Hakkının Kullanılması

GENELGE
2004/12

Bireylerin kamu ile ilgili dilek ve şikayetleri hakkında idari makamlara başvuruda bulunmaları ve kendileri veya faaliyet alanlarıyla ilgili konularda bilgi edinme haklarını kullanmaları, eşitlik tarafsızlık ve açıklık ilkeleri temelinde demokratik ve şeffaf bir yönetimin gereğidir. İdare-birey ilişkisinde hukukun üstünlüğünü, demokratikleşmeyi ve saydamlığı sağlayabilmek için, idari faaliyetlerin yürütülmesi sırasında bireysel hak ve özgürlüklere duyarlı davranılması hukuk devletinin en temel niteliğidir. 

Hükümetimiz, devlet ile toplum arasındaki bağların daha güçlü hale getirilmesini ve halkın talep ve beklentilerine azami düzeyde cevap verilmesini esas alan bir politika benimsemiştir. Acil Eylem Planı'nda da yer alan, "Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde vatandaş odaklı yaklaşımların benimseneceği" ilkesi, bu politikamızın temelini oluşturmaktadır. 

Bu çerçevede, 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Kanunla, Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının "Temel hak ve hürriyetlerin korunması" başlıklı 40'ıncı maddesine eklenen ikinci fıkrayla, Devletin, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorunda olduğu, keza "Dilekçe hakkı" başlıklı 74'üncü maddesinde yapılan değişiklikle de, dilekçe sahiplerine başvuru sonuçlarının yazılı olarak bildirilmesi hükme bağlanmıştır. 

Anayasamızda yapılan bu değişikliklere uygulama kabiliyeti kazandırmak üzere, 01.11.1984 tarihli ve 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunun 02.01.2003 tarihli ve 4778 sayılı Kanunla değiştirilen 7'nci maddesinde, yapılmakta olan işlemin safahatı veya sonucu hakkında, yetkili makamlarca dilekçe sahiplerine en geç otuz gün içinde gerekçeli olarak cevap verileceği ve sonucun ayrıca bildirileceği hükmüne yer verilmiştir. Ayrıca, 24.4.2004 tarihinde yürürlüğe girecek olan 9.10.2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile de kişilerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin esas ve usuller düzenlenmiştir. Her iki düzenleme de, Avrupa Birliği Müktesebatının Üstlenilmesine İlişkin Ulusal Programda yer alan insan hakları alanında yasal ve idarî düzenlemelerin yapılması ve uygulamaların iyileştirilmesi taahhütleri açısından büyük önem ve öncelik taşımaktadır. 

Ancak, söz konusu Anayasa ve Kanun hükümlerinin uygulanmasında gerekli hassasiyetin gösterilmediği, dilekçeyle yapılan başvurulara idarî makamlar tarafından bazen cevap verilmediği veya yasal süresinden sonra cevap verildiği, dolayısıyla dilekçe hakkının etkin şekilde kullanımının gerçekleşmediği yolunda şikayetler bulunmaktadır. 

Bu bağlamda, bilgi edinme hakkı ile dilekçe hakkının mevzuatımızda yer alan esas ve usullere uygun olarak etkin kullanılmasını teminen, bakanlıkların merkez ve taşra teşkilatları, valilik, kaymakamlık ve mahalli idareler ile diğer kamu kurum ve kuruluşları, hizmet alanlarında aşağıda yazılı kurallara uymakla yükümlüdürler.

  1. Dilekçe hakkı, sorulara cevap almak suretiyle bilgi edinmeyi, şikayette bulunmak suretiyle denetlemeyi, dilek ve öneride bulunmak suretiyle de demokratik katılımı sağlayan siyasal haklardandır. Bu itibarla,
    1. Türk vatandaşları ile Türkiye'de ikamet eden yabancılar (karşılıklılık esası gözetilmek ve dilekçelerinin Türkçe yazılması kaydıyla) kendileri veya kamuyla ilgili dilek ve şikayetleri hakkında, Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne ve yetkili idari makamlara yazı ile başvurma hakkına sahiptirler. Dilekçe hakkının kullanımı çerçevesinde idareye yapılan her türlü başvuru aşağıda belirtilen usule uygun olarak cevaplandırılacaktır:
      • Bireylerin ve tüzel kişilerin başvuru dilekçelerini alan idari makamlar, dilekçelerin alındığı tarih, kayıt numarası ve konusunu gösteren alındı belgesini düzenleyip, bu alındı belgelerini, herhangi bir ücret talep etmeden, başvuru sahiplerine vereceklerdir.
      • Ad, soyad ve adres bulunmayan, imza taşımayan, belli bir konuyu içermeyen, ya da yargı mercilerinin görevine giren konularla ilgili dilekçeler cevaplandırılmayacaktır. 
        Ancak, bu unsurları ihtiva etmemekle birlikte, başvurulara olayla ilgili inandırıcı mahiyette bilgi ve belgeler eklenmiş veya somut nitelikte bilgi, bulgu ya da olaylara dayanılıyor ise, bu hususlar ihbar kabul edilerek idarece işlem yapılabilir.
      • Başka bir idari makamın görev alanında kalan başvurular, ilgili idarî makama iletilecek ve başvuru sahibine de bilgi verilecektir.
      • Bireylerin ve tüzel kişilerin, kendileriyle veya kamuyla ilgili, dilekçeyle usulüne uygun bir şekilde yaptıkları başvuruların idarece geciktirilmeksizin en kısa sürede cevaplandırılması yasal bir zorunluluktur. Yetkili idarî makam tarafından, bu şekilde yapılan başvurularla ilgili olarak, yapılmakta olan işlemin safahatı veya sonucu hakkında dilekçe sahiplerine en geç otuz gün içerisinde gerekçeli olarak cevap verilecektir. İşlem devam ediyorsa, sonucu hakkında ayrıca bilgi verilecektir.
      • Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne gönderilen dilekçelerin dilekçe komisyonu ile İnsan Hakları İnceleme Komisyonu'nda incelenerek 60 gün içinde karara bağlanacağı göz önüne alınarak, TBMM Dilekçe Komisyonu tarafından gönderilen dilekçelerin de ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca en geç otuz gün içerisinde cevaplandırılmasına dikkat edilecektir.
    2. Mevcut idari işlemlerden idari başvuru yolu açık bulunanların değiştirilmesi, kaldırılması veya geri alınmasıyla ilgili başvurular üzerine, İdari Yargılama Usulü Kanununun (İYUK) ilgili idari makama başvuru ve cevap süresini düzenleyen 11'inci maddesi hükmü dikkate alınarak aşağıdaki işlemler yapılacaktır.
    3. Başvuru dilekçesi, idari işlemleri değiştirmeye, kaldırmaya veya geri almaya yetkili olan idari makama en kısa sürede ulaştırılacaktır.
    4. Yetkili idari makam, başvuru dilekçesinin idareye verilmesini müteakip en kısa sürede gerekli inceleme ve araştırmayı yapmak suretiyle işlemin yerindeliği yanında bütün unsurları bakımından hukukiliğini de değerlendirerek cevap verecektir.
    5. İdari işlemin değiştirilmesi, kaldırılması veya geri alınmasının mümkün olmaması halinde, başvuru sahibine verilecek cevapta, bu idari işleme karşı başvurulabilecek kanun yolları ile başvuru süreleri de gösterilecektir.
  2. Bilgi edinme hakkının kullanılmasına ilişkin esas ve usuller, 24.4.2004 tarihinde yürürlüğe girecek olan 4982 sayılı "Bilgi Edinme Hakkı Kanunu"nda düzenlenmiş bulunmaktadır. Bu itibarla,
    1. Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, faaliyetlerine ilişkin mezkur Kanun kapsamında bulunan bilgi başvurularını süratli bir şekilde sonuçlandırarak Kanunda belirtilen istisnalar dışında her türlü bilgi ve belgeyi başvuru sahiplerine vereceklerdir.
    2. Kurum ve kuruluşlar, başvuru üzerine, istenilen bilgi ve belgeye erişimi on beş iş günü içinde sağlayacaklardır. İstenilen bilgi ve belgenin; başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden sağlanması, başka bir kurum veya kuruluşun görüşünün alınmasını gerektirmesi ya da başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi hallerinde bilgi ve belgeye erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Ancak bu sürenin uzaması durumunda, gerekçe başvuru sahibine yazılı olarak on beş iş günlük sürenin bitiminden önce bildirilecektir.
    3. Kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek olanlar hariç, yargı denetimi dışında kalan idarî işlemler, devlet sırları, ülkenin ekonomik çıkarlarına, istihbarata, idarî veya adlî soruşturmaya, özel hayata dair bilgiler, haberleşmenin gizliliğini ihlal edecek bilgi ve belgeler, ticari sırlar ile Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamındaki hususlar bilgi edinme hakkının istisnasını oluşturur. Keza, tavsiye ve mütalaa talepleri ile yayımlanmış veya kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler de bilgi edinme başvurularına konu edilmeyecektir.
    4. Bilgi Edinme Hakkı Kanununun uygulanmasında ihmali, kusuru veya kastı bulunan memurlar ile diğer kamu görevlileri hakkında işledikleri fiillerle ilgili olarak, genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturmasını gerektiren haller saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanacaktır.

Ayrıca; dilek ve şikayetlerini, kamu kurum ve kuruluşlarına gelerek sözlü olarak ileten başvuru sahipleri, hoşgörü ve güler yüzle karşılanarak kendilerine yardımcı olunacaktır. Başvuru sahiplerinin talepleri anında incelenerek, sorunlarının mümkün olduğu oranda mahallinde çözümlenmesine özen gösterilecektir.

Bu çerçevede, konuya ilişkin Anayasal ve yasal kurallar ile yukarıda belirtilen usul ve esaslar hakkında tüm personel bilgilendirilecek, personele yönelik eğitim programlarında konuya ayrıntılı olarak yer verilmesi sağlanacak, bilgi edinme ve dilekçe haklarının kullanımı kapsamındaki başvurulara ilişkin uygulamalar mevzuat dahilinde denetlenecek ve denetimler sonucu belirtilen kurallara uymadıkları saptanan kamu görevlileri hakkında genel hükümlere göre disiplin ve ceza işlemleri uygulanacaktır.

3071 sayılı "Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun"un uygulanması çerçevesinde yayınlanmış bulunan halkla ilişkiler konulu 22.1.1993 tarihli ve (1993/2) sayılı Genelgenin 2'nci maddesinde "iki ay" olarak belirtilen dilekçenin cevaplandırılmasına ilişkin süre, mevzuatta yapılan değişikliğe istinaden "30 gün" şeklinde değiştirilmiş, vatandaş başvuruları konulu 29.12.1994 tarihli ve 20369 sayılı yazı yürürlükten kaldırılmıştır.

Bu itibarla; "Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun" ile "Bilgi Edinme Hakkı Kanunu" hükümlerinin gerekleri, bütün kamu kurum ve kuruluşları tarafından yukarıda belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda yerine getirilecektir.

Bu genelge yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 
Recep Tayyip ERDOĞAN 
Başbakan

ÜNİVERSİTEMİZ
  • Aç Kurumsal
    • Hakkında
    • Neden Eskişehir Teknik Üniversitesi
    • Yönetim
    • Vizyon, Misyon, Temel Değerler
    • Politikalarımız
    • Stratejik Plan (2021-2025)
    • Etik Kodlar
    • Rektörlük Özel Kalem
    • İç Denetim Birim Başkanlığı
    • Organizasyon Şeması
    • Kurumsal İletişim Birimi
    • Kurumsal Kimlik
    • İletişim Bilgileri
  • Aç Mevzuat
    • Kanunlar
    • Yönetmelikler
    • Yönergeler
    • Usul ve Esaslar
    • Kılavuzlar
  • Aç Sayılarla Üniversitemiz
    • Taban-Tavan Puanları
    • Öğrenci Sayıları
    • Personel Sayıları
  • Aç İdari Birimler
    • Hukuk Müşavirliği
    • İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı
    • Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı
    • Personel Dairesi Başkanlığı
    • Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı
    • Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
    • Yapı İşleri ve Teknik Dairesi Başkanlığı
    • Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
    • Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı
  • Aç Birimler
    • Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
    • Engelli Destek Birimi
    • Uluslararası İlişkiler Birimi
    • Kurumsal İletişim Birimi
  • Aç Merkezler
    • Çevre Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkezi
    • İleri Teknolojiler Uygulama ve Araştırma Merkezi (İTAM)
    • Sivil Havacılık Araştırma ve Uygulama Merkezi
    • Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTUZEM)
  • Aç Bölümler
    • Beden Eğitimi Bölümü
    • Yabancı Diller Bölümü
  • Aç Kurullar
    • Kalite Komisyonu
    • Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulları
    • Strateji Geliştirme Kurulu
    • Ekokampüs Komisyonu
  • Aç Kurumsal İletişim Birimi
  • Aç Bilgi ve Belgeler
  • Aç Bilgi Edinme
    • Genel Bilgi
    • Bilgi Edinme Hakkının Kullanımı Genelgesi
    • İnternet Üzerinden Başvuru (Gerçek kişiler için)
    • Satın Alma ve İhale Duyuruları
Eskişehir Teknik Üniversitesi
© 2018 Eskişehir Teknik Üniversitesi - Tüm hakları saklıdır.